At rejse med tog er nu noget helt andet. I kan nyde landskabet på nært hold også selvom der er fart på. Flåmbanen er en jernbanestrækning som nok hører blandt de smukkeste i verden. Turen går gennem 21 tunneler og meget stejle strækninger ved Flåmdal i Aurland, Son og Fjordane. Der skal to lokomotiver til at bremse toget på turen ned til Flåm, så stejlt er det. Når turen går mod Myrdal, snegler togvognene sig op ad den stejle bjergside, hvilket bestemt ikke gør turen mindre spændende.
I dag er Flåmsbanen en af Norges største turistattraktioner, men den smukke natur i fjorden og bjergkæden har trukket folk fra nær og fjern, længe før jernbanen blev bygget i første halvdel af det 20. århundrede.
For at komme frem til Flåmsbanen skal I tage E16 fra Oslo mod Bergen. Toget kører langs den smalle og frodige Flåmdal fra Myrdal stationen som ligger i en højde af 867 meter på det høje bjerg til Flåm stationen ved Sognefjorden. Det er langt til nærmeste storby, men det er nemt at komme til Flåm med tog, bil og båd.
Tag med Flåmbanen gennem den smalle dal gårde og de traditionelle røde lader. Kør gennem tunneler i det udhulede bjerg og forbi imponerende vandfald. Længere oppe på bjerget kan det være, at I kan spotte de græssende gederne. På turen kan I høre om Flåmsbanens historie på en højttalerguide der understøtter 15 forskellige sprog. Få strukket benene, når toget stopper ved Kjosfossen og spis lidt frokost på Café Rallaren i den gule stationsbygning ved Myrdal. Prøv en gammeldags 'rallar-suppe' og afrund måltidet med en friskbagt panna cotta med brun ost selvfølgelig.
Og som om det ikke var nok, fordi I kan også tage Flåmsbanen til Myrdal og tage turen ned ad Rallarvegen på cykel. Det var oprindeligt en vej som blev lavet i forbindelse med opførelsen af bjergbanen. I dag er Rallarvegen en af Norges mest populære cykelstier, og den løber parallelt med Flåmsbanen.
© Copyright. Materialet må ikke gengives uden skriftlig tilladelse.