Selvfølgelig har verdens måske nok mest spektakulære jernbanestrækning sin helt egen personlige historie. Et besøg på Flåms Jernbanemuseum kan i så fald lette lidt på nysgerrigheden. Museet fortæller nemlig den spændende historie om byggeriet af den 20 km lange jernbanestrækning, med de 20 tunneler og en stigning på 870 meter, som blev bygget i midten det 20. århundrede.
Det var et kæmpe opgave især i betragtning af, at man dengang ikke havde adgang til de moderne hjælpemidler der bruges i dag. Her handlede det om hårdt fysisk arbejde, hvor man sprængte sig gennem de stejle klippesider i Flåmdalen og fik lagt skinnerne på plads i tunnelerne – alt i alt et glimrende stykke ingeniørarbejde. Faktisk er der så stejlt, at der skal to lokomotiver til at bremse på turen ned mod Flåm.
I 1980 bestemte det Norske Stortinget, at Flåmbanen skulle kunne håndtere 22.000 passagerer om året. Men i dag er der lant flere rejsende på Flåmsbanen, som løber mellem Flåm og Myrdal.
Der er gratis adgang på Flåms Jernbanemuseum, som selvfølgelig er placeret i byens gamle togstation.
© Copyright. Materialet må ikke gengives uden skriftlig tilladelse.